SEO copywriting logo

SEO

Wat is SEO?

De vraag klinkt misschien als een 70’s discoplaat maar van het antwoord ga je waarschijnlijk niet spontaan dansen. 

Toch leg ik je even graag glashelder uit wat SEO en SEO-copywriting inhouden. 

1. Wat betekent SEO?

SEO is de afkorting van Search Engine Optimization. Vertaal het woord en je krijgt zoekmachineoptimalisatie. Met andere woorden, SEO is het optimaliseren van je website, zowel technisch als inhoudelijk

 

2. Voor wie of wat moet ik m’n site optimaliseren?

Voor je gebruikers én voor Google. Want optimaliseren betekent: online bezoekers snel en efficiënt aan waardevolle informatie helpen, zodat Google jouw site als een topreferentie gaat beschouwen, als het over een bepaald thema gaat



3. Waarom moet mijn site waardevol zijn voor Google?

Omdat jouw webpagina’s dan hoger in de zoekresultaten verschijnen
als iemand online naar jouw dienst of product op zoek is. Dus omdat op die manier méér klanten met jou in contact komen via de zoekrobot.

 

4. Hoe kan ik mijn webpagina’s optimaliseren?

Technische SEO-optimalisatie is voer voor van webdevelopers en pure SEO-specialisten. De inhoud ervan optimaliseren is de job van een SEO-copywriter. Dus kan je het zelf? Als je je verdiept in de materie, raak je al aardig ver. 

 Kom meer te weten over SEO-copywriting.

Wat is SEO copywriting?

SEO-copywriting is het schrijven van webinhoud op een manier die inspeelt op de criteria waarmee Google websites beoordeelt en van een plaats in de zoekranking voorziet. 

Ja, zelfs een copywriter krijgt het soms niet simpeler uitgelegd…

Iets concreter dan maar?

Dit doet een SEO-copywriter:

1. Hij gaat op zoek naar keywords waarop jij wil scoren met een pagina. (Tenzij jij dat werk voor hem deed via een keywordresearch.)

2. Hij schrijft een heleboel interessante content rond dat onderwerp. Hij probeert dit vollediger of specifieker maar vooral aantrekkelijker te doen dan wat gangbaar is bij de concurrentie.

3. Met de keywords als kapstok bouwt hij een helder en logisch vertakt verhaal op, waardoor een lezer snel en makkelijk aan de informatie komt waarnaar hij op zoek was. 

4. Hij levert die aangeklede inhoudelijke kapstok af aan een webdesigner die de content ook nog eens visueel aantrekkelijk maakt.

 

Zo creëer je een webpagina die rond een bepaald thema zoekwaarde krijgt. En dus hoger rankt dan pagina’s die minder te bieden hebben. 

Is dit al die moeite wel waard? Absoluut. 

Search engines zijn een onmisbare schakel in het proces van in contact komen met merken en aankoopbeslissingen. 

Op consumerbarometer.com vinden we dit:

SEO tips

 

Dus in België wordt een online aankoopbeslissing in 38% van de gevallen genomen …        na een zoekopdracht in een search engine. 

Kortom, je gaat meestal via Google. Amper via social media en online videoplatformen (!) en eerder beperkt via websites van merken en winkels. 

Je overweegt iets -> je googelt naar info -> je komt terecht op een pagina -> je koopt het

Dus je webpages kunnen maar beter bovenaan staan als er naar jouw merk of product gezocht wordt.

 

SEO heeft 3 pijlers: techniek, autoriteit en content

logo spotlight

  • Techniek is specialistenwerk waar ik hier niet over uitweid. 
  • Autoriteit creëer je door impactvolle sites naar jouw site te laten verwijzen (dit noemt men backlinks), want daaruit maakt Google op dat jij een betrouwbare referentie bent. 
  • Content schrijf je, met de principes van SEO copywriting in het achterhoofd. Onthou wel dat beelden en video’s ook deel uitmaken van je content. 

 

 

SEO en schrijven

SEO-copywriting is de kunst om een spreidstand te maken. Het begint bij steengoeie content die je lezers boeit en het eindigt bij uitgekiende optimalisatie voor search engines. Met dit uitgewerkte stappenplan kom jij tot een gebalanceerde SEO-tekst.
 

Een goeie SEO-copywriter shaket de perfecte cocktail en serveert met twee rietjes. Eentje voor jou en eentje voor Google.