slogan-2-150x150

Webtekst

Webtekst schrijven is een balansoefening. Je wil tegelijk je vindbaarheid optimaliseren voor Google én je lezer een aantrekkelijke gebruikservaring aanbieden. (Die liefst ook overtuigt). En kiezen is natuurlijk verliezen. Maar met goeie webtekst kan je pagina dansen op die dunne koord.

 

Waarschuwing bij webtekst: De surfer leest niet graag 

De online lezer heet Kabouter Klik. Want hij leest niet graag. Het liefste wil hij hapklare brokken informatie gevoederd worden, zonder er veel moeite voor te doen. En krijgt hij die niet meteen?  Dan is hij weg. 

 

icoon seo webtekst

 

Wat schotel je deze ongeduldige bezoeker dan voor op je webpagina?

  • Heldere navigatie
  • Handige overzichtjes
  • Scanbare brokjes webtekst die bondig je aanbod tonen
  • Korte en eenvoudige zinnetjes
  • Afwisseling tussen visuele en tekstuele prikkels
  • Een logische informatieopbouw

Vermijd een rommelige inhoudelijke puzzel en stukken tekst zonder inhoud. Zorg dat je voldoende relevante content te bieden hebt en doe extra research voor je begint te schrijven. Bied informatie aan wat die elders niet te vinden is.

 

 

Waarom al die webtekst?

Je bezoeker wil heel graag informatie. Over je product, over je bedrijf en over de meerwaarde van dat specifieke pakket. Hoe aantrekkelijker en geloofwaardiger je het brengt, hoe beter zijn gevoel over jou en je diensten. Dus schrijf in de eerste plaats vóór je klant.

 

 

SEO webtekst en Google

Webtekst en SEO-copywriting worden vaak in één adem genoemd. Toch zijn het twee verschillende schrijfdisciplines met overlappingen.

Kort door de bocht: SEO-optimalisatie is je publiekstrekker en degelijke, inhoudelijke webtekst is het betere entertainment. Dat laatste doet kopen terwijl de SEO copy mikt op snel gevonden worden bij het Googelen (dankzij het gebruik van de juiste zoekwoordenclusters). Sterke content gaat over je bezoeker op je site houden door hem te boeien. Interessante webcontent en SEO copywriting gaan hand in hand. Want bezoekers die je teksten uitvoerig doornemen, die boosten ook je ranking. Dus geef je publiek in de eerste plaats alle nodige informatie en optimaliseer vervolgens je content. Lees hier meer over hoe SEO werkt.

 

 

 

Wat is UX-writing?

Een vlotte nagivatie en een logische puzzel van al je pagina’s wordt steeds belangrijker in het SEO verhaal. User experience (kortweg UX) is één van de belangrijkste criteria voor een goed scorende website.

UX focust zich op het gemak waarmee je bezoeker doorheen je hele site aan z’n informatie komt. In de eerste plaats door je design heel netjes, logisch en overzichtelijk te houden. Het komt erop neer om je gebruiker een excellente surfervaring aan te bieden.

Ook copywriting kan die user experience een flink duwtje in de rug geven. We spreken in dit geval over UX-writing.

 

Enkele voorbeelden van wat UX-writing zoal inhoudt
  • De navigatieknoppen voorzien van kraakheldere buttoncopy
  • Met weinig woorden overzicht scheppen over je hele webdomein
  • Inhoudelijk to the point blijven: 1 pagina is 1 onderwerp
  • Een logische titelopbouw voorzien die consequent aangehouden wordt doorheen je hele website
  • Het bepalen van je inhoudelijke structuur vóór de webdesigner aan het werk gaat (content design)

 

Wat is content design?

Het logisch ineenpuzzelen van je pagina-inhoud volgens het meest logische denkpatroon. Met andere woorden: je inhoud bepaalt mee de opmaak van je webpagina. In een ideale wereld gaan designers en copywriters samen aan de slag en volgens ze een efficiënte logica bij de ontwikkeling. 

 

Zo wordt een website vaak ontwikkeld

design > development > content writing > extra aanpassingen > development

Dit is de ideale volgorde

content strategie > content design > content writing> development

 

Een website eerst visueel opmaken om hem nadien te laten opvullen met webtekst is nooit een goed idee. Doe altijd eerst de inhoudelijke oefening en betrek je copywriter erbij. 

Want Google rankt je pagina's rankt aan de hand van 1001 factoren.
  • De vlotheid van je webtekst
  • Een slimme keywordstrategie
  • De gebruiksvriendelijkheid en inhoudelijke opbouw van je pagina’s
  • De webstructuur van je site
  • Klikgedrag 
  • God… *uh* Google only knows what else

 

Met andere woorden: degelijke webtekst gaat altijd hand in hand met een intelligent ontworpen website.

 

 

Laat je goedgetikt.be online de lijnen uittekenen?
Dan krijg je een handig pakketje webcontent dat alle nodige ingrediënten bevat.
Gewoon hot design toevoegen,  even roeren … en klaar!