slogan-2-150x150

Testimonial

Wat is geloofwaardiger: zelf zeggen hoe goed je bent of anderen die dat zeggen? Het laatste natuurlijk. Want je klanten willen bewijs zien. Daarom zijn meningen van klanten – testimonials in het vakjargon – héél erg belangrijk. 

 

Testimonial

 

Waarom moeten testimonials bovenaan jouw lijstje staan als marketeer?

Omdat ze (bijna altijd) gratis zijn! Daarbovenop zijn goeie testimonials nog eens multi-inzetbaar. Je kan ze zowat op elke marketingtool gebruiken. Op je site, in je prospectiebrochure, in je nieuwsbrief, in een persbericht, in een advertorial, noem maar op. Met andere woorden: de testimonial heeft een fenomenale prijs-kwaliteitverhouding. Dus ga als de bliksem op zoek naar die tevreden klant en stuur z’n lof voor jou de wijde wereld in.

PS:

Sprokkel ook testimonials bij je werknemers en zet ze in voor je employer branding. Medewerkers die zeggen hoe fijn hun job is maken van jouw bedrijf tot een gegeerde werkgever.

 

 

Snel goeie testimonials sprokkelen

Hoe vaak gebruik jij testimonials? Ik zal even voor m’n beurt spreken: veel te weinig. Want ondernemers gaan vaak pas aan testimonials denken als marketingmensen erom vragen. En om complimenten bedelen bij je klanten is lastig.
Daarom worden vaak de bevriende klanten benaderd, maar dat kan een gekleurde indruk kan wekken. Of erger: er worden zonder schroom neptestimonials bedacht. Let hiermee op: wie erdoorheen kijkt, ruikt oplichting en kan je merk enorme schade berokkenen. Oprechte meningen sprokkelen is bovendien helemaal niet zo moeilijk.
 
 

 

 

Een oprechte testimonial bemachtigen in 3 stappen


1. Smeed het ijzer als het heet is

Wacht niet tot jij er klaar voor bent, maar hap toe als je klant er klaar voor is. Is hij erg tevreden over dat recente project of die laatste aankoop? Smeed dan meteen dat marketingijzer: “Het toeval wil dat we op zoek zijn naar tevreden klanten die met een korte getuigenis in onze nieuwe brochure willen komen. Wil u hier eventueel aan meewerken?” Wedden dat die tevreden klant op dat moment met plezier iets voor je terugdoet? 
 

2. Vraag 5 minuten van z’n tijd

Plan een kort telefoontje, vraag 5 minuten van de klant z’n tijd en stel deze vragen: “Wat was je probleem? Wat waren je twijfels en waarom koos je uiteindelijk voor ons? Wat was je ervaring met onze dienst? Welke voordelen haalde je eruit? Zou je ons aanbevelen? Kan er nog iets beter?” Stop de klok: 4 minuten 58 seconden.
 

3. Doe het werk vóór hem

Laat je klant vrijuit z’n mening geven maar zet hem niét aan het werk. (Tenzij hij erop staat.) Vraag of je de mening wat mag herformuleren en laat hem nalezen. Online mag de taal informeler, maar voor print oogt de tekst toch beter wat professioneel. 
 
 
 

blog logo klein

 

 

 

3 redenen om je testimonials te herschrijven

 
Mag je klakkeloos overnemen wat je klant zei? Ja en nee. Blijf dicht bij z’n persoonlijke taalgebruik en koester dat puntje van kritiek. (Dat maakt de mening net geloofwaardig.) Maar er zijn 3 redenen om testimonials toch wat te polijsten.
 

1. Je klant zegt meer dan hij zegt

Zegt hij: “Je verf dekt in twee lagen. Sterk spul!”
Dan bedoelt hij: “Ik was verrast door de dekkracht van de verf. In twee lagen was m’n klus geklaard. Dus het heeft me tijd én geld uitgespaard. Topproduct!”

Aan die interpretatie heeft je lezer véél meer dan aan de letterlijke bewoording. Want je schotelt hem een grijpbaar voordeel voor.

 

2. Zet geen klanten in hun hemd

Niet iedereen is even vlot met woorden. De getuigenis hoeft zeker niet in aanmerking te komen voor de Gouden Uil. Maar liefst ook niet voor de Houten Uil. Dus bewijs je klant een dienst en hanteer aanvaardbare taal. Laat je klant waardig voor de dag komen.

 

3. Raak de juiste snaar

Selecteer wat werkt. Sommige woorden of situaties zijn emotioneel geladen en net daarom heel sterk. Als iemand je on the record vertelt: “Ik heb jaren gesukkeld met m’n rug. Ik moest met pijn in het hart zelfs m’n koersfiets laten staan.” Zelfs al gaat de getuigenis voor 95% over je matrassen, dáár zit de hook in je verhaal. Speel zijn persoonlijke ervaring uit en maak het probleem herkenbaar voor anderen.

 

schrijven voor google

 

 

 

 

Jouw testimonials door goedgetikt.be?

Win-win-win!

• Ik luister aandachtig naar je klant en kijk door zijn bril naar je product of dienst
• Ik stuur je testimonials subtiel weg van je commerciële verhaal en maak ze oprecht
• Ik pen de ervaring op een authentieke en leesbare manier neer, zodat je klant vereerd is met het stukje