E-mailings bestaan uit 3 hoofdcomponenten: een onderwerpregel, een aanbod en een call-to-action. Bij sterke e-mailmarketing gaat dit drieluik van start als een geoliede estafetteploeg: openen, lezen en klikken. Je website mag het afmaken in de sprint. Zorg wel dat de stok niet valt bij het doorgeven of het is om zeep.
Waarom e-mailmarketing?
Is investeren in e-mailmarketing wedden op een dood paard in een tijd waar sociale media het leven van je klant beheersen? Helemaal niet. Het is meer dan ooit de moeite waard, en wel om 5 goeie redenen.
5 redenen om je energie te steken in goeie e-mailmarketing
- E-mails zijn goedkoop.
- Je bereikt rechtstreeks de inbox van je klant.
- Het heeft een enorm verkooppotentieel, als je een het goed aanpakt.*
- Het is digitaal, dus je krijgt altijd een pakketje met waardevolle data terug.
- E-mailmarketing is sowieso een blijvertje, terwijl andere tools komen en gaan.
Dus waar wacht je nog op?
Tweet het de wereld in:
“E-mailings zijn meer dan ooit de moeite waard om in te investeren.”
(*Abonnees verwachten steeds vaker kwalitatief leesvoer van je. Een klant wil zich klant voelen, geen marketingdoelwit. Dus zorg dat je een waardevol aanbod hebt. Verpak het stijlvol en aantrekkelijk. En bezorg je lezers ook leuke of waardevolle content op maat. Schrijf voor mensen met echte interesses, niet enkel voor kopers. Waarom? Omdat de unsubscribe-knop van een irritante e-mail roodgloeiend staat. En sinds de verstrengde GDPR-wetgeving zijn dit definitief verloren zieltjes. De nachtmerrie van elke digital marketeer.)
E-mailmarketing: in 3 stappen naar een aangeklikte call to action
Hoe je de perfecte e-mail schrijft? Trial en error. Maar dit zijn 3 essentiële bouwstenen.
- Een onweerstaanbare onderwerpregel
- Content die meteen to the point komt
- Een glasheldere call-to-action
Schrijf een onweerstaanbare onderwerpregel
Je onderwerpregel bepaalt of je e-mail gelezen wordt. Geef hem een ijzersterke onderwerpregel mee en je aantal geopende e-mails zal drastisch stijgen.
5 do’s voor een goeie onderwerpregel
- Hou het persoonlijk
- Toon een voordeel, geen productkenmerk
- Gebruik positieve en actieve taal
- Wek nieuwsgierigheid over wat er volgt
- Wees altijd sympathiek
Tip: Mik op het buikgevoel
Onderzoek toont aan dat 95% van onze keuzes gebaseerd zijn op emotie of intuïtie, en niet op ratio. Krijg je het bovendien voor elkaar in 4 woorden? Dan ben je een krak.
“4 woorden? Gaat niet, ik heb mijn klant keiveel te vertellen.”
Wat dacht je van:
~Hey Davy! Superleuk nieuws!✨~
[ ] persoonlijk
[ ] belooft een voordeel
[ ] positief
[ ] wekt nieuwsgierigheid
[ ] is sympathiek
[ ] mikt op buikgevoel
[ ] bevat niet meer dan 4 woorden
Vink zelf aan!
Tweet het de wereld in:
“Wordt je e-mail als irritant ervaren, dan loert het het GDPR-monster om de hoek.”
2. Geef (meteen) wat je belooft
Je onderwerpregel is belangrijk. Maar de inhoud van je e-mail is even belangrijk. Geef in je e-mail meteen wat je belooft in je onderwerpregel. Anders loopt je het risico dat je lezer zich beetgenomen voelt en zich in het vervolg niet meer laat vangen. In het slechtste geval schrijft hij zich zelfs uit.
5 do’s voor je e-mailcontent
- Schrijf in luchtige spreektaal
- Gebruik altijd dezelfde tone of voice
- Plaats enkele leuke emoji’s
- Hou het kort, tenzij je écht relevante content te bieden hebt
- Kies voor 1 duidelijke boodschap en 1 gewenste actie (to get this -> do that)
Tip
Pas de 70/30-regel toe
Zorg dat je e-mails steeds voor 70% bestaan uit boeiende, productgerelateerde content (weetjes, tips, hot news, deftig leesvoer, …) En beperk je aanbodgedeelte tot 30%. Dit zorgt ervoor dat je lezer blijft lezen voor de content. Met elke boeiende e-mail vergroot de kans hij toehapt uit sympathie.
Speel "sense of urgency" slim uit Is je aanbod tijdelijk? Speel die tijdelijkheid dan goed uit in je e-mails. Zorg voor wat bedenktijd, maar niet te veel. Zo wordt je e-mail eventjes bijgehouden. Stuur een reminder als je aanbod bijna verloopt.
3. Call to action: ga all-in
Als iets moet opvallen in je e-mailing, dan is het je call to action. Laat hem flikkeren als een kerstboom, stralen als een openstaande schatkist of druipen van de lekkere honing.
Hoe je dat doet? Zo.
5 do’s voor je call to action
- Gebruik altijd de imperatief (Kijk 1 maand gratis > 1 maand gratis kijken).
- Roep op om het voordeel te verzilveren (Kijk 1 maand gratis > Abonneer nu).
- Kies voor een enkelvoudige CTA (Kijk 1 maand gratis > Abonneer nu en kijk 1 maand gratis).
- Ga all-in met 1 duidelijke call to action. Herhaal hem desnoods, maar werk niet met meerdere.
- Geef je CTA een opvallend design mee dat uit de band springt.
![]()
Tweet het de wereld in:
“Een call-to-action moet naar je klant lonken als een openstaande schatkist.”
Tip
Test wat werkt en denk ook na over het design van de button en de stijl van je buttoncopy. Blijf vervolgens consequent, want dat zorgt voor herkenbaarheid en vertrouwen. (En dit verhoogt het aantal clicks.)
Je e-mailings laten schrijven door goedgetikt.be ?
Topidee! Dan krijg jij:
> 3 onweerstaanbare onderwerpregels om mee te experimenteren
> Heldere, leesbare e-mailcopy die aangenaam overtuigt
> Een lonkende call to action die je lezers massaal naar je website flitst

