Copywriting logo

copywriting

 

Testimonial

Copywriting, it’s a kind of magic! 

Copywriting magie? Nee hoor,  het is woorden in een bepaalde volgorde schikken zodat je spullen beter verkopen. In e-mailings, in brochures, op websites, via slogans en noem maar op. 

Maar goeie copywriting zorgt wél voor magie in het hoofd van je klant. Het schept een geloofwaardig imago. Het geeft een goed gevoel bij je product. En het trekt over de streep om te kopen. Anders gezegd, copywriting is een essentieel onderdeel van je marketing.

Hieronder vind je 7 redenen waarom professionele copywriting onmisbaar is voor je business.

Copywriting icoon nummer 7

redenen waarom copywriting essentieel is voor jouw business!

……………………………………………………………………………………………….

 

1. Verkoop de klok rond

Copywriting Fabriek

Folders, brochurese-mailings of websites werken de klok rond en hebben nooit vakantie. Ze zitten in de postbus. Stromen binnen via de smartphone of zijn altijd raadpleegbaar. Een boeiend verhaal over je merk. Een e-mail die zo verleidelijk binnenkomt dat er massaal geklikt wordt. Boeiende webcontent die mensen in het kleinste kamertje houdt (het is ok). 

Waar de verkoper ongelegen komt, staat de deur voor de copywriter open. Goeie copy overtuigt op grote schaal, op elk moment van de dag.

 

 

2. Verban je taalkundige nachtmerries

Copywriting web

Geloofwaardige communicatie begint bij correct taalgebruik. Moet alles dan hypercorrect? Nee. Maar zware taalfouten op je brochure, op je website, of (nog erger) in je slogan, die kan je missen als kiespijn. Ze zorgen voor een rommelige indruk en zijn soms de reden waarom taalgevoelige mensen onbewust toch maar voor je taalvaardigere concurrent kiezen.

 Dus ben je als marketeer niet zeker van je stuk? Schakel dan een professional in voor je copywriting. Want copywriters hebben een bovennatuurlijke afkeer van taalmisbaksels. (Ja, de nachtmerries… wakker schietend met angstzweet op het voorhoofd: “Tante betje!!! Er staat een tante betje in mijn copy!”.) 

Taalnazi’s die je merk bespotten op de sociale media? Lig niet er wakker van, want dat doet je copywriter.

 

 

3. Wees zeker van betrouwbaar vakwerk

Iedereen kan schrijven. Toch? Dus waarom geld spenderen aan iets wat je makkelijk zelf kan? Omdat er een hemelsbreed verschil bestaat tussen een lap tekst en woorden die aanzetten tot actie. 

Net als een ervaren metselaar weet een copywriter perfect waarom hij elke steen legt en waar hij naartoe wil. Copywriting is meer dan schrijven. Het is het creëren van een brand language die staat als een huis. Het zorgt ervoor dat je merk tegen een stootje kan, zelfs al loopt het eens fout.

 Goeie copywriting kan zo sterk zijn dat het mensen ondanks alles bij je merk doet zweren.

 

 

 

 

4. Toon je product van z’n meest sexy kant

SEO tips

Wat is er nu aantrekkelijk aan een stofzuiger? Niks. Maar een copywriter doet alles spannend klinken. Hij verdiept zich in elk onderwerp, hoe technisch het ook is. En hij gaat op zoek naar de producteigenschap waar je klant écht warm van wordt. Een consument voelt bitter weinig bij “geluidniveau 76”. Want het toont hem geen grijpbaar voordeel. Een goeie copywriter ontdekt dat de zachte witte ruis van dit toestel huilende baby’s rustig maakt en ziet hierin een effectieve headline. 

Hoe saai je product ook is, je copywriter gaat altijd op zoek naar die waardevolle eigenschap waar je doelgroep voor smelt. 

 

 

5. Laat met andere ogen naar je business kijken

Soms sta je zo dicht bij je dienst of product, dat je onbewust in vaktaal gaat schrijven. Het gevaar hiervan? Dat je enkel nog ingewijden aanspreekt en een deel van je doelgroep bij jou op z’n honger blijft zitten. Zo misloop je natuurlijk heel wat klanten. In een B2C-context is eenvoud en laagdrempeligheid van cruciaal belang. Maar ook niet elke B2B-klant is even vertrouwd met jouw materie.

Een freelance copywriter bekijkt je product of je dienst opnieuw vanop een afstand en brengt je verhaal kraakhelder, ook voor leken.

 

 

 

6. Verlies geen kostbare tijd

 

Laat mij er geen doekjes om winden: copywriting is een tijdrovende klus. Zeker voor wie niet dagelijks schrijft. Dus wil je jouw klanten sterke content bieden maar heb je de schrijfervaring niet zelf in huis? Kies dan voor de korte pijn: een freelance copywriter. Zo spendeer je jouw werkuren een pak efficiënter. 

Met de tijd die je wint, dek je ongetwijfeld de kost van professioneel schrijfwerk. Bovendien ben je zo meteen zeker van goeie copy. Win-win, dus.

 

 

 

7. Verhoog je online zoekwaarde

SEO copywriting logo

Om bepaalde zoekwoorden worden loopgravenoorlogen uitgevochten. Soms heeft het weinig zin om je hierin te gaan mengen. Slimme SEO copywriting? Die gaat op zoek gaan naar een onbewaakte zone, en valt die aan. Met interessante zoekwoordenclusters, relevante content, heldere logica en vlot geschreven zinnen. Want daar draait het om, zowel voor Google als voor jouw klant. 

Een doorwinterde SEO-copywriter denkt niet enkel aan Google, maar bedient de bezoeker op z’n wenken met topcontent. En dat wordt uiteindelijk beloond met een goeie ranking. 

Klanten die je merk koesteren?