slogan-2-150x150

Zoekwoordenonderzoek

In het wilde weg beginnen schrijven is misschien een prima manier om je schrijfproces op gang te trekken. Maar aan SEO-copywriting gaat toch beter een degelijk zoekwoordenonderzoek vooraf. Pas dan ben je zeker dat jouw sterke content ook daadwerkelijk gevonden en gelezen wordt. 

 

Wat zijn zoekwoorden?

Woorden, woordgroepen of korte zinnetjes die in de zoekbalk van Google worden ingetikt.

Een webpagina die dit zoekwoord meermaals bevat, krijgt van Google een waarde toegekend. En verschijnt dus bij het googelen ergens in de zoekresultaten. Maar dat is kort door de bocht.

 

Kleef het juiste zoekwoord op de juiste vitrine

Aan het intikken van een zoekwoord of een zoekwoordengroep gaat een behoefte vooraf. Want iemand wil zich informeren, iets kopen, zich inschrijven, een vraag beantwoord zien, iets bekijken of iets vergelijken. Hoe langer de zoekwoordengroep, hoe makkelijker die intentie of behoefte af te lezen valt.

 

Dus die webpagina moet ook de behoefte áchter het zoekwoord proberen te vervullen. Pas dan wordt hij als waardevol beschouwd en stijgt hij in de zoekresultaten.

 

Een voorbeeld:
* Ik googel: “Tickets Tomorrowland”.
* Mijn mogelijke intenties zijn: ontdekken welke tickets er zoal bestaan, de prijzen achterhalen of tickets kopen
* Het algoritme van Google vermoedt, na heel wat gedragsanalyse, dat de ticketpagina van Tomorrowland voor mijn zoekopdracht dé perfecte pagina is.
* De ticketpagina van Tomorrowland staat op plaats 1 in de zoekresultaten.

 

Een pagina die een bepaald zoekwoord meermaals bevat maar de achterliggende behoefte van de zoekopdracht niet vervult, die zal op termijn voorbijgestoken worden door een zinvollere pagina. Dus de ticketpagina van Tomorrowland zal bij het googelen van “tickets Tomorrowland” hoger ranken dan de pagina’s waar het over de dj’s of de beleving gaat. Zelfs

 

Met andere woorden, kleef je het juiste zoekwoord op de juiste vitrine en geef je bezoeker wat hij zoekt eens hij binnen is.

 

Maar wat zijn nu die gouden zoekwoorden waarrond je jouw pagina’s moet schrijven? Dat wijst een zoekwoordenonderzoek uit.

 

Een zoekwoordenonderzoek in 3 stappen

 

Een zoekwoordenonderzoek bestaat uit 3 fases.

  1. Een verzamelfase
  2. Een testfase
  3. Een clusterfase

 

1. De verzamelfase

In de eerste fase van het onderzoek ga je op zoek naar input. Neem een blad papier en bevraag sales- en marketingmensen uit je bedrijf. Ga op zoek naar alle bewoordingen die gangbaar zijn voor jouw producten of diensten. Iedereen die klanten aanspreekt (face-to-face, per mail, online of via brochures) heeft zonder twijfel waardevolle suggesties.

Ga op zoek naar de gouden zoekwoorden via dit soort vragen:

-> Wat is zo sterk aan dit product? Waarom wil een klant deze specifieke dienst? (USP’s)
-> Welke typische frustratie of welk typisch probleem lost dit product op? (Troubleshooting)
-> Over welke details van dit product worden de meeste vragen gesteld? (FAQ’s)
-> Hoe noemt jouw schoonmoeder dit product? (Synoniemen)

Pak je het liever iets efficiënter aan? Roep dan enkele relevante mensen samen in een brainstormsessie en leg een excellijst met potentieel relevante zoekwoorden aan. Kijk samen ook even wat je concurrenten online allemaal uitvreten en vul je lijst naar hartenlust aan met hun woorden.

Wees extra alert voor terugkerende consumentenvragen rond je product, zoals bijvoorbeeld: “welke primer gebruik ik voor faiencetegels”. Dit zijn vaak zeer sterke longtail-zoekwoorden met een hoge conversiewaarde. Ik leg hieronder uit wat dit betekent.

2. De testfase

Lijstje aangelegd? Dan is het tijd om de SEO-gereedschapskist boven te halen.
Hiermee bedoel ik: online tools die je inzicht geven in de zoekwaarde van zoekwoorden. De meest gekende en waarschijnlijk meest gebruikte tool is Googles eigen Keyword Planner.

Geef een willekeurige zoekterm op in de Keyword Planner en hij toont je:

1) hoe vaak die zoekterm per maand wordt gegoogeld (in jouw aangegeven taal en regio).

2) hoe hoog de concurrentuie op deze zoekterm is, anders gezegd: hoe moeilijk het is om een plaatsje in de top-10 te bemachtigen voor dit woord.

3) wat de kostprijs per klik is om te adverteren op deze zoekterm.

(Dit laatste stukje info is minder relevant omdat je niet wil adverteren maar optimaliseren. Toch geeft de hoogte van dit bedrag een indicatie van het commerciële belang van dit zoekwoord. Een hoge kostprijs betekent vaak ook dat bezoekers die via dat woord binnenkomen óók geld opleveren. Anders gooit een adverteerder hier geen geld tegenaan.)

De Keyword Planner doet er bovendien nog een schep je bovenop. Hij verklapt je welke andere gerelateerde zoektermen (waar jij niet aan dacht) ook gegoogeld worden. Met betalende SEO tools als bijvoorbeeld Mangools, Semrush of Ahrefs kan je hierin nog veel verder gaan.

Op zoek naar jouw gouden zoektermen

Je bent op zoek naar zoekwoorden met een zo hoog mogelijk zoekvolume, een zo laag mogelijke concurrentie en een zo helder mogelijke intentie. Deze zoekwoorden leveren een ideaal evenwicht op tussen voldoende zoekopdrachten, een mogelijke plaats in de ranking én een hoge conversie.

Er bestaan headtail keywords, midtail keywords en longtail keywords.
Kortweg: zoekopdrachten die bestaan uit één, twee of meerdere woorden. Hoe meer woorden, hoe minder volume, maar ook hoe lager de concurrentie én hoe duidelijker de intentie van de zoeker (en hoe meer kans op conversie).

(img)

Het bepalen van de conversieratio is enerzijds gebaseerd op logica, maar er komt ook een portie buikgevoel aan te pas.

Een voorbeeld uit de Keyword Finder van Mangools:

(img)

Het is glashelder dat wie “airfryer frieten aldi” googelt een koopintentie heeft. Wie “frieten voorbakken hoe lang” googelt, die is duidelijk van plan om zelf patatten te schillen. Bij een midtail keyword als “vlaamse frieten” is die intentie minder duidelijk. Met zo’n term ben je dus minder zeker of je de bal helemaal juist slaat.

Conclusie: ga op zoek naar de juiste zoekwoorden voor jouw pagina en zorg dat wie dit googelt bij jou vindt wat hij zoekt.

Geen idee wat voor specifieke vragen rond jouw dienst of product online gesteld worden? Dan raad ik aan om even answerthepublic.com te raadplegen. Deze tool gaat specifiek op zoek naar long tail keywords en gegoogelde vragen rond een bepaald onderwerp.

3. De clusterfase

Als alles vlot verliep, dan heb je nu een lijstje vol interessante keywords. De volgende stap is patronen ontdekken. Groepeer de keywords die een gemeenschappelijk thema hebben en die makkelijk in één inhoudelijk geheel (lees: één webpagina) te vatten zijn.

 

“zelf frieten bakken”, “frieten bakken temperatuur”, “juiste aardappelen voor frieten”, “verse frieten”, “verse frieten wassen of niet”

—> Op al deze keywords wordt gezocht door beginnende hobbykoks die zich wel eens willen wagen aan een zelfgemaakt frietje.

Een tv-kok die de geschiedenis wil ingaan als de man die zijn volk frieten leerde bakken, die wijdt aan al die zoekopdrachten een handige receptpagina.

(img)

Zo bouw je inhoudelijke kapstokken of keyword clusters met alle zoekopdrachten waar jouw business een antwoord op te bieden heeft. Per keyword cluster schrijf je een interessante of nuttige landingspagina uit. Van functionele pagina’s over je producten en dienstenpagina’s op maat van je diverse doelgroepen tot evergreen content rond de problemen waarvoor jij oplossingen biedt.

Latent semantic indexing keywords

Latent semantic indexing keywords (LSI keywords) zijn zoekopdrachten die Google zelfs als verwant beschouwd met jouw ingegeven zoekterm. Als je na een zoekopdracht naar onder scrollt, krijg je een gratis kijkje achter de schermen.

Een voorbeeld:

(img)

Deze termen worden door Google beschouwd als verwant met “verse frieten bakken”. Integreer je (een aantal van) deze LSI keywords in je pagina, dan zal Google deze verwante termen herkennen en jouw informatie rond dat thema als behoorlijk volledig gaan beschouwen.

Zoekwoorden in de praktijk

Moeten die keywords op die pagina voortdurend letterlijk voorkomen? Absoluut niet.

Zorg dat het belangrijkste keyword (bijvoorbeeld “verse frietjes bakken”) je hoofdtitel (H1) wordt. Maar ga het vervolgens niet tot in den treure herhalen. Werk eerder met brede zoektermen. Wees niet bang om deze zoektermen in een vloeiende grammatica te gieten. Meer nog, ik raad het aan.

Hoe gevarieerder je omspringt met deze keyphrases, hoe natuurlijker je tekst aanvoelt en hoe meer Googles algoritmes dit als oprecht waardevolle content gaan beschouwen.

Het volproppen van je tekst met terugkerende exacte bewoordingen gaat onvermijdelijk op de schop. De sterkste content wordt niet gecreëerd door SEO-specialisten. Hij wordt neergepend door een goeie tekstschrijver met een degelijke SEO-kennis.

 

Zoekwoordenonderzoek door goedgetikt.be?

Geen tijd en geen zin om je hiermee bezig te houden?
Goedgetikt.be zoekt met plezier naar jouw ideale zoekwoorden.
En geeft je graag wat sturing bij de uitbouw van je webcontent.