Je wil iets belangrijks aan de wereld kwijt? Dan zijn de journalisten jouw beste vrienden. Maar zorg dat het wederzijds is. Dus bezorg hen een degelijk persbericht.
Lees hier hoe je het schrijft.

1. Overleef de eerste schifting
Je persbericht wordt meteen beoordeeld op z’n kop. Want een journalist swipet door z’n mailbox als een vrijgezel op Tinder. Geen nieuwswaarde, wel nieuwswaarde. Met andere woorden: zorg dat je kop aantrekkelijk is voor de journalist. Want hierop wordt je persbericht geselecteerd, of net niet geselecteerd.
Dus hou het beknopt, blijf objectief en maak de inhoud relevant voor een journalist.
Niet zo: Ontdek het nieuwe Tomorrowland!
Maar zo: [Persbericht] 1ste editie van Rave Oedelem mikt op 5.000 dancefreaks
Tweet het de wereld in:
“Een goeie kop? Dat is betrouwbaar nieuws in een notendop.”
2. Maak het de journalist makkelijk…
…en schrijf het artikel grotendeels vóór hem of haar. Niet omdat journalisten lui zijn, maar als ze jouw verhaal nog moeten in elkaar schroeven als een zelfbouwkast, dan kan je beter groot nieuws hebben. Dus erger hen niet en maak er gwn gn rotzooi vn diege 10x mt herlezen.
Een goed persbericht ziet eruit als een kant-en-klaar krantenartikel
- Een pakkende kop
- Een korte inleiding
- Een vlotte dribbel doorheen het wie-wat-waar-hoe-en-waarom in enkele alinea’s
- Enkele citaten van betrokken personen
- Datums, tijdstippen, locaties en contactpersonen
Het voordeel van deze aanpak?
Je hebt iets in de pap te brokken. Want zitten je verhaal en je bewoording al goed? Dan hoeft de journalist enkel nog de tekst persklaar te maken. (En jouw exacte bewoording geniet dan geregeld de voorkeur.) Zit perscontact wat in tijdsnood? Wel, kijk ‘ns aan… dan lijkt jouw persbericht toevallig op een sterk geschreven krantenartikel.
Meer schrijftips voor een degelijke bodytekst
- Laat zelf iemand aan het woord en kauw een mini-interview voor
- Begin meteen het belangrijke nieuws op te sommen en weid pas uit in de volgende alinea’s
- Zet opvallende feiten in de kijker, maar gebruik géén reclametaal
- Hou het simpel en laat vakjargon achterwege: je schrijft voor krantenabonnees
- Laat herlezen op fouten, want hoe cleaner, hoe minder irritatie bij de taalgevoelige journalist
Tweet het de wereld in:
“Een goed persbericht lijkt op een kant-en-klaar krantenartikel.”

3. Verpak je persbericht… als een persbericht
Nee, hier wordt geen open deur ingetrapt (noch een keyword gespamd). Zorg dat je persbericht van mijlenver herkenbaar is als een persbericht. Zo wordt je mail niet per ongeluk weggegooid.
Zo pak je het aan
- Vermeld in de subjectline van je mail dát het een persbericht is
- Zeg duidelijk waar het begint en eindigt, met begin persbericht en einde persbericht
- Inhoud die niet voor publicatie bestemd is, geef je onderaan mee met het label niet voor publicatie (zo gebeuren er geen ongelukken)
En een perstekst per post?
Waarom niet? Wie die moeite doet, heeft iets belangrijks te vertellen. Toch?
![]()
4. Het persbericht is af. Wat nu?
Gebruik je een mailing tool om je relevante perscontacten te selecteren? Schrijf hen dan liefst aan op een vertrouwde manier. Stuur je het gewoon met je persoonlijke e-mailadres? Dan kan vertrouwen wekken. Maar doe dat dan naar jezelf met de journalisten in blind copy. Geef nooit, ik herhaal, nooit prijs aan wie je het allemaal stuurt. Gewoon… niet doen.
Dubbel check: geef zeker een telefonisch bereikbare contactpersoon op.
Volg je deze richtlijnen? Dan heeft je persbericht een faire kans om de pers te halen.