slogan-2-150x150

Direct mail

Direct mails, zoals een klassieke verkoopbrief per post, zijn even oud als het beroep van copywriter. Volgens kenners is dit zelfs het summum van copywriting. Het lijk simpel, maar het is aartsmoeilijk. Of bestaat er een simpele formule om direct mails te schrijven?

De direct mail komt binnen langs de voordeur

Letterlijk en figuurlijk. Want een welgemikte mailing per post valt in de handen van je ideale klant. Met een persoonlijk aanbod dat hij onmogelijk kan weigeren.

Direct mail is het breekijzer van de direct response marketing.

 

Daarom is direct mail effectiever dan e-mail

Hoe persoonlijk je een e-mailing ook maakt, het heeft toch altijd iets goedkoops. Bovendien loopt de gemiddelde inbox sneller vol dan een cabrio in een carwash. Dus e-mails worden vaak zonder verpinken de prullenmand ingesleept. Een papieren aanschrijven waar je naam op prijkt, daarentegen? Dat flikker je minder snel ongeopend de papierbak in. Integendeel, een persoonlijke brief streelt lichtjes je ego dus je maakt hem open. 

 

 

De truc met het gadget

Steek je een klein gadget bij je direct mail? Kijk, dan knaagt dat schuldgevoel toch wel een piepklein beetje. Het heeft geld gekost, dus niks terugdoen is ergens ook wat onbeleefd, niet?

Zelfs al springt je klant niet meteen op je fantastische aanbod, je merk is hem zeker niet ontgaan. Dus misschien werpt je mailing op termijn wel vruchten af.

 

blog logo

Direct response copywriting

Bij direct mail steekt één aspect mijlenver boven de rest uit: copywriting. Hierin schuilt de echte overtuigingskracht.
Duur papier en prachtig ontwerp ondersteunen je boodschap. Maar het zijn de woorden die het laatste duwtje moeten geven.

 

 

4 direct mail schrijftips

 

1. Schrijf een boeiende headline

Trek de aandacht met een headline die exáct de juiste snaar raakt. Denk goed na over wat je potentiële klant bezighoudt en prikkel om te lezen. Wek nieuwsgierigheid op, beloof een voordeel en kom verrassend uit de hoek. Laat hem fonkelen en nieuwsgierigheid prikkelen. Ik herhaal: fonkelen. Niet druipen.

 

2. Maak je direct mail zo persoonlijk mogelijk

“Beste,” is niet voldoende. Je hebt een naam nodig. En maak kennis. Hoe kom je bij hem of haar? En heb je al een band, speel die dan zeker uit. Want een cold mail naar een bestaande klant kan zelfs opnieuw wat afstand scheppen.
Spreek ook vooral over je klant, niet over jezelf. Want zijn voordeel is het enige wat hem interesseert. Hoe ben je zelf, hmm? 

 

 

3. Laat de inkt vloeien

Zorg voor voldoende inhoud. Het geeft aan dat je wat te vertellen hebt. Hoe minder schrijfmoeite je doet, hoe minder indruk je aanbod wekt. Zet je die gloednieuwe dienst van naaldje tot draadje uiteen, dan raakt je lezer erdoor geboeid. Plaats ook enkele stapsteentjes met bolds of onderstreepte woorden. Zo volgt je lezer je tot helemaal onderaan.

Laat je inkt eventueel ook letterlijk vloeien. Want een signatuur met naam en toenaam wekt vertrouwen.

 

4. Call to action

Klaar voor de actie? Nu je lezer helemaal warm is vanbinnen schuif je hem kraakhelder je aanbod voor. Gebruik hiervoor de imperatief. “Doe dit”, “Koop dat”, je weet wel. Want call to action betekent niet voor niks “roep op tot actie”.

 

PS: Hou een niet te versmaden toetje over voor je postscriptum. Want je lezer wordt hier onbewust naartoe gezogen. Geef hem hier nog een extra reden om toe te happen, want dat verwacht hij. 

 

5. Bedenk een creatief concept

Moet elke direct mail dan zo sprankelend creatief zijn? Wel, de pijnlijke waarheid is dat niemand wakker ligt van wat je te vertellen hebt, tenzij je het verrassend anders aanpakt. Je kan met een klassieke verkoopbrief werken, maar zorg dan dat hij zó creatief uit de hoek komt dat men wil kopen uit sympathie voor je spitsvondigheid. Maar je kan even goed voor een vormelijk staaltje originaliteit gaan.

Goedgetikt.be brainstormt graag mee over de aanpak!

 

This copywriter never misses

Copywriting kan je direct mailing maken of kraken. Dus hoe professioneler de schrijver, hoe doeltreffender de executie.

Call in the professional

 

Op zeker spelen met feilloze direct response copywriting?