Wat is geloofwaardiger: zelf zeggen hoe goed je bent of anderen die dat zeggen? Het laatste natuurlijk. Want je klanten willen bewijs zien. Daarom zijn meningen van klanten – testimonials in het vakjargon – héél erg belangrijk.

Waarom moeten testimonials bovenaan jouw lijstje staan als marketeer?
Omdat ze (bijna altijd) gratis zijn! Daarbovenop zijn goeie testimonials nog eens multi-inzetbaar. Je kan ze zowat op elke marketingtool gebruiken. Op je site, in je prospectiebrochure, in je nieuwsbrief, in een persbericht, in een advertorial, noem maar op. Met andere woorden: de testimonial heeft een fenomenale prijs-kwaliteitverhouding. Dus ga als de bliksem op zoek naar die tevreden klant en stuur z’n lof voor jou de wijde wereld in.
PS:
Sprokkel ook testimonials bij je werknemers en zet ze in voor je employer branding. Medewerkers die zeggen hoe fijn hun job is maken van jouw bedrijf tot een gegeerde werkgever.
Tweet het de wereld in:
“Er gaapt een diepe kloof tussen een nep hoera-verhaal en een authentieke testimonial.”
Snel goeie testimonials sprokkelen

Een oprechte testimonial bemachtigen in 3 stappen
1. Smeed het ijzer als het heet is
2. Vraag 5 minuten van z’n tijd
3. Doe het werk vóór hem
3 redenen om je testimonials te herschrijven
1. Je klant zegt meer dan hij zegt
Zegt hij: “Je verf dekt in twee lagen. Sterk spul!”
Dan bedoelt hij: “Ik was verrast door de dekkracht van de verf. In twee lagen was m’n klus geklaard. Dus het heeft me tijd én geld uitgespaard. Topproduct!”
Aan die interpretatie heeft je lezer véél meer dan aan de letterlijke bewoording. Want je schotelt hem een grijpbaar voordeel voor.
2. Zet geen klanten in hun hemd
Niet iedereen is even vlot met woorden. De getuigenis hoeft zeker niet in aanmerking te komen voor de Gouden Uil. Maar liefst ook niet voor de Houten Uil. Dus bewijs je klant een dienst en hanteer aanvaardbare taal. Laat je klant waardig voor de dag komen.
3. Raak de juiste snaar
Selecteer wat werkt. Sommige woorden of situaties zijn emotioneel geladen en net daarom heel sterk. Als iemand je on the record vertelt: “Ik heb jaren gesukkeld met m’n rug. Ik moest met pijn in het hart zelfs m’n koersfiets laten staan.” Zelfs al gaat de getuigenis voor 95% over je matrassen, dáár zit de hook in je verhaal. Speel zijn persoonlijke ervaring uit en maak het probleem herkenbaar voor anderen.

Jouw testimonials door goedgetikt.be?
Win-win-win!
• Ik luister aandachtig naar je klant en kijk door zijn bril naar je product of dienst
• Ik stuur je testimonials subtiel weg van je commerciële verhaal en maak ze oprecht
• Ik pen de ervaring op een authentieke en leesbare manier neer, zodat je klant vereerd is met het stukje
