slogan-2-150x150

SEO-copywriting

SEO-copywriting wordt vaak samengevat als “schrijven voor Google”. Toch kan je het beter verwoorden als “schrijven voor mensen, optimaliseren voor Google”. De hoeksteen van SEO-copywriting is het schrijven van goeie, degelijke content die nergens anders te vinden is. Kort gezegd: eerst de informatie, daarna de optimalisatie. Het ideale traject naar een goeie SEO-tekst? Dat vind je hieronder.

 

SEO-copywriting in 7 stappen

Met dit stappenplan werk je makkelijk naar een vlotte SEO-tekst toe die flink kans maakt om bovenaan de Google-hitparade te schitteren.

 

1. Doe een zoekwoordenonderzoek

SEO-copywriting impliceert een zoekwoordenonderzoek. Je kan dat zoekwoordenonderzoek uitvoeren rond jouw vooraf bepaalde onderwerp, maar het kan ook aan alles vooraf gaan. Op zoek gaan naar zoektermen die aan jouw business gerelateerd zijn, kan net de inspiratie opleveren voor geweldig artikel. Het je dwingt om na te denken over wat je klanten bezighoudt en met je pagina’s te anticiperen op hun behoeftes

 

  •  Wie googelt dit over mijn product of dienst?
  • Met welke intentie doet hij of zij dat? 
  • Bij welke mogelijke gelegenheden en situaties gebeurt dit zoal? 

 

Een zoekwoordenonderzoek of keyword analyse geeft je een zeer waardevolle inkijk in de gedachten van jouw potentiële klanten.

Hoe je er concreet aan begint? Dat lees je in deze handige leidraad die ik voor je neerpende. Vervolgens kan je aan de slag met de keyword cluster waarrond je jouw pagina wil bouwen.

 

2. Kies een waardevol onderwerp (en doe research)

Wil je een goed rankende pagina? Kies dan een relevant onderwerp voor jouw business. Wat is een relevant onderwerp? Als SEO-copywriter is dat bijvoorbeeld een pagina over hoe je een SEO-tekst schrijft. Zit ik hier te smeken om mij als SEO-copywriter in te huren? Nee, dat doe ik pas onderaan. Eerst geef ik jou waardevolle content waar jij (hopelijk) iets aan hebt.

De content die je ter beschikking stelt moet zo waardevol zijn, dat je wat het voelt knagen om hem online te zetten. Baseer je onderwerp op al je eigen expertise én doe bijkomende research. Verzamel alles wat je extra rond jouw onderwerp kan vinden, bepaal welke info fantastisch moet zijn om te krijgen als potentiële klant en vat in grote lijnen samen wat jij zal brengen.

Laat het idee varen dat je waardevolle informatie zomaar te grabbel gooit. Het is met die graad van transparantie dat jij online het verschil maakt tegenover je concurrent. Kort samengevat: Don’t bullshit your visitor or Google will bullshit you.

3. Maak een blueprint van je SEO-tekst

Voor je aan je SEO-tekst begint, maak je beter een inhoudelijke structuur op. Het zorgt ervoor dat je niet van de hak op de tak springt én het bespaart je tijd.

Deel je informatie op en baken de stukken af die inhoudelijk een eenheid vormen.
Waarover zal je vertellen? Wat is het hoofdonderwerp? In welke grote onderdelen kan je dat onderwerp opsplitsen? Hebben die onderdelen verschillende aspecten die best apart behandeld worden in subparagrafen?

Teken hiermee de headerstructuur uit. Hoe? Wat? Headerstructuur?
Flauw voorbeeld, maar hier komt het op neer:

<lorem ipsum>

Je lezer moet aan de hand van je titels de globale inhoud van je tekst kunnen scannen en liefst ook geprikkeld worden om zich te verdiepen.

 

4. SEO-copywriting = writing

Inhoudsopgave gemaakt? Smartphone uit, rolluiken neer, koptelefoon op. Get in the zone (op een manier die voor jou werkt) en schrijf. Pen je first draft liefst in één keer neer. Doe geen andere taken en laat je niet afleiden.

Vertel de kapstok die je hebt uitgetekend en hou jezelf bewust in die inhoudelijke flow. Want SEO-copywriting is als schilderen. Laat je de muur halfweg uitdrogen en doe later wel eens verder, dan zie je waar deel 1 eindigt en deel 2 begint. Je hebt bovendien de neiging om al aan je tekst te gaan sleutelen voor hij af is en dat is puur tijdverlies.

5. SEO-optimalisatie van je tekst (eindelijk!)

Je tekst staat er? Let’s get technical. Neem je zoekwoorden erbij en doorloop deze stappen.

 

De koptitel of H1

Maak van je paginatitel een H1 en zorg ervoor dat dit de enige titel is die deze html-tag krijgt. Zet centrale zoekwoord vooraan in de titel of begin ermee als dat kan. Koos je voor een longtail-zoekwoord dat exact samenvalt met je titel? Nog beter!

 

De eerste alinea

Zet je zoekwoord vooraan in de allereerste zin als dat kan zonder hem ongrammaticaal te maken. Wijs je lezer op zijn behoefte en hou hem in je tekst door even vooruit te blikken. “Deze tekst zal jou x of y leren.” Je SEO-copywriting moét de aandacht van je lezer meteen vastgrijpen en hem in de tekst trekken. Een waardeloze eerste alinea is bovendien destastreus voor je bouncerate.

 

De tussentitels

Wil je scoren op één enkel zoekwoord? Zet dat zoekwoord dan ook telkens in de tussentitels? Zeker op H2-niveau. Werk je met een zoekwoordencluster van meerdere gerelateerde zoekwoorden? Spreid deze termen dan over je subtitels volgens de blueprint van je tekst. Zorg dat elk titeltje het gerelateerde zoekwoord bevat waarover je het in de paragraaf eronder hebt.

 

De paragrafen

Nu je titels zijn geoptimaliseerd, kan je de paragrafen gaan optimaliseren. Lees ze opnieuw. Maak de zinnen korter en minder complex. Deel te lange samengestelde zinnen op in twee zinnen. Maak passieve zinnen zoveel mogelijk actief.

Gebruik ook witregels om wat ademruimte te creëren op de bladspiegel en zet de belangrijkste woorden in vetdruk. Zo plaats je stapstenen voor lezers met weinig tijd. Kortom, keep it simple. Je SEO-copywriting moet lezen als een trein.

 

Plaats je zoektermen

Laat de overtuiging los dat dat ene zoekwoord 30 keer moet herhaald worden. Keyword stuffing is passé. Zorg dat het af en toe voorkomt in de tekst maar maak gerust gebruik van synoniemen, brede zoektermen en LSI-zoekwoorden. (Wat dit zijn lees je in het stuk over het zoekwoordenonderzoek.)

Kijk goed of je mogelijkheden ziet om extra keywords toe te voegen maar voorkom dat de tekst “vervuild” raakt. Hou het natuurlijk en onthou dat je schrijft voor mensen

 

De linkbuilding

Je SEO-tekst mag geen doodlopend straatje zijn. Wie wil doorklikken naar een gerelateerd onderwerp moet dat kunnen doen. Niet enkel via overzichtstabellen, navigatiebalken en broodkruimels. Ook via links in de tekst. Hou een overzicht van alle pagina’s bij de hand en doorloop de tekst. Vermeld je een onderwerp waarover je ook een pagina hebt? Plaats dan een hyperlink.

Kan je doorlinken naar een zeer interessante pagina buiten jouw webdomein? Gewoon doen. Door externe links word je site niet enkel relevanter, hij wordt ook makkelijker bereikbaar voor crawlers of spiders. En de kans dat je er veel bezoekers mee verliest, is niet zo groot (als je goeie content biedt!).

 

Rijke content

Hoe interessant je artikel ook mag zijn, niet elke bezoeker is een even aandachtige lezer. Dus wissel droge stukken tekst af met visueel aantrekkelijkere elementen. Dat kunnen embedded video’s, foto’s, infogrpahics of uitgelichte quotes in een kadertje zijn. Alles wat je tekst minder monotoon maakt en je informatie verrijkt.

Vergeet je afbeeldingen niet te voorzien van een een alt tag. Hiermee geef je aan je wat de titel van de afbeelding is. Gebruik hiervoor zeker je keywords.

 

Title tag en metadescription

Tot slot geef je jouw pagina een title tag en een metadescription mee. De title tag is de titel van je pagina zoals hij in de Google zoekresultaten verschijnt. Kies voor een prikkelende maar relevante titel die duidelijk zegt waarover je pagina gaat. Je centrale zoekwoord moét erin en staat best vooraan.

Geef in de metadescription wat meer duiding: wat zal je te lezen krijgen als je klikt en waarom is jouw pagina zo interessant? Kortom: schrijf hiervoor wervende copywriting waarin ook opnieuw je centrale zoekwoord voorkomt.

PS: Vergeet de url niet in te stellen. Hiervoor gebruik je best de kop (H1) van je pagina.

Jouw SEO-copywriting door goedgetikt.be?

Laat je jouw SEO-copywriting liever over aan een professional? Dan staat goedgetikt.be met plezier voor je klaar. Zo ben jij zeker je pagina van a tot z SEO-proof is.

Schakel goedgetikt.be in